create your own banner at mybannermaker.com!

Rabu, 5 Januari 2011

INSAF...Allahummaghfirli dunibi waliwalidaiyya....(IBU & BAPA)

Do'a yang mengalir syahdu selalu membasahi langkah anak-anak kamu, engkaulah yang mengajarkan mereka makana kehidupan. Ibu, yang rela melahirkan, hingga menuntunmu merasakan kasih sayang dunia. Ayah yang mengajar akan kegigihan dalam bersikap dan bertindak .. ..
"Dan Kami perintahkan kepada manusia agar beruntuk baik kepada orang tuanya, ibu telah mengandung dalam keadaan lemah yang bertambah lemah dan menyapih dalam masa dua tahun, bersyukurlah kalian kepada-Ku dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada-Kulah kamu kembali "..:: Luqman; 14:: ..
Subhanallah .. ..
"Kami perintahkan kepada manusia supaya beruntuk baik kepada dua orang ibu bapanya, ibu mengandung degan susah payah, dan melahirkan degan susah payah (pula). Mengandung sampai menyapih ialah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umur sampai empat puluh tahun, ia berdoa "Ya Rabb-ku, tunjukilah aku untuk menysukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku dan supaya aku dapat beruntuk amal yang soleh yang Engkau ridloi, berilah kebaikan kepadaku degan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguh aku termasuk orang-orang yang berserah diri "..:: Al-Ahqaaf: 15:: ..
Sungguh janganlah sekali-kali engkau menyakiti hatinya, karena murka Tuhanmu berada padanya.
Hormatilah keduanya, berbaktilah kepada keduanya. Betapapun buruknya ia, ia tetap orang tua yang melahirkan kamu.
Bersopan santunlah kepada keduannya, kerana dalam Ridho Tuhanmu ada pada Do'a-do'a yang di munajatkannya.
"Dan Rabb-mu telah memerintahkan kepada manusia janganlah ia beribadah melainkan ha kpdNya dan hendaklah beruntuk baik kpd kedua orang tua dgn sebaik-baiknya. Dan jika salah satu dari kedua-dua atau kedua-dua telah berusia lanjut disisimu maka janganlah katakan kepada kedua-dua 'ah' dan janganlah kamu membentak keduanya "..:: Al-Isra: 23::
"Dan katakanlah kepada kedua-dua perkataan yang mulia dan rendahkanlah dirimu terhadap kedua-dua degan penuh kasih sayang. Dan katakanlah, "Wahai Rabb-ku sayangilah kedua sebagaimana keduanya menyayangiku di waktu kecil" ..:: Al-Isra: 24:: ..

Jangan lupew Follow,komen,like and share ok =)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...