create your own banner at mybannermaker.com!

Rabu, 9 Februari 2011

GOLONGAN MEMASUKI 7 PINTU NERAKA

Neraka sebagai tempat penyeksaan utk golongan yg ingkar terhdp ALLAH SWT dan rasul-NYA lebih dikenali sebagai JAHANAM dan ia memiliki 7 pintu. Setiap pintu pula sudah ditetapkan utk golongan trtentu. pintu(tingkat) neraka yg disebut dlm al-Quran ialah:
  • Hawiyah: Diperuntukkan utk golongan yg ringan timbangan amalnya iaitu kalangan mereka yg lama hidup d dunia mengerjakan kebaikan brcampur keburukan. Org Muslim lelaki dan wanita yg tindak tanduknya tidak sesuai dgn ajaran Islam seprti wanita tidak menggunakan tudung utk menutup aurat, lelaki Muslim yg memakai sutera emas, mencari rezeki dgn cara tidak halal, memakan riba dan sebagainya. (surah al-Qari'ah)
  • Jahiim: Tempat penyeksaan org musyrik atau golongan yg menyekutukan ALLAH SWT. Mereka akan diseksa oleh objek sembahan mereka. Dalam ajaran Islam, syirik adalah satu daripada dosa paling besar kerana syirik brmaksud menganggap bahwa ada makhluk lebih berkuasa selain ALLAH SWT serta ada tuhan selain-NYA. (surah asy--Syu'ara' dan surah as-Saffat)
  • Saqar: Tempat utk org munafik iaitu mereka yg mendustakan perintah ALLAH SWT dan rasul.Mereka mengetahui Dia sudah menentukan hukum Islam melalui lisan Nabi Muhammad SAW, tetapi mereka meremehkan syariat Islam (surah al-Muddassir)
  • Lazhaa: Disediakan utk golongan yg suka mengumpul harta, serakah, dan menghina org miskin. Bagi mereka yg tidak mahu membayar zakat, bersedekah, bahkan bermasam muka apabila ada org miskin datang meminta bantuan. (surah al-Ma'arij)
  • Huthamah: Disediakan utk golongan yg gemar mengumpul harta seperti emas serta perak, tamak selain tidak mahu mengeluakan zakat harta, juga meghina org miskin. Di neraka ini, harta yg mereka kumpulkan, akan d bakar utk mereka minum sebagai seksaan. (surah al-Humazah)
  • Sa'iir: Isinya golongan kafir dan pemakan harta anak yatim. (surah al-Ahzab, surah an-Nis', surah al-Fath dan surah Luqman)
  • Wail: Utk pengusaha atau pedagang yg licik dgn cara mengurangi timbangan, juga menipu barang dagangan utk mendapatkan keuntungan berganda. Barangan dagangan itu akan d bakar dan d masukkan ke dalam perut mereka sebagai azab dosa d lakukan. (surah al-Tatfif dan surah at-Tur)

Jangan lupew Follow,komen,like and share ok =)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...